ایده‌هایی برای تزئین زیباترین سفره عقد

مراسم عقد ایرانی از گذشته تا به حال همواره با شکوه و مفصل برگزار می‌شود و چیدمان و تزئین سفره عقد همیشه بیش از هر بخش دیگری به چشم می‌آید. به همین دلیل چیدمان سفره عقد با دقت و ظرافت بالایی انجام می‌شود. اگرچه مراسم عقد امروزی با مراسمی که صدها سال قبل برگزار می‌شده است تفاوت فاحشی کرده و رنگ و بوی مدرن به خود گرفته است، اما سنت‌های قدیمی آن همچنان حفظ شده و به آن‌ها احترام گذاشته می‌شود. همین امر باعث شده مراسم عقد سنتی ایرانی در طول قرن‌های مختلف همچنان حفظ شود.

سفره عقد همان طور که گفته شد مهمترین بخش از جشن عقد به شمار می‌‌رود و یکی از آیین سنتی ایرانیان به شمار می‌رود. هنوز هم ایرانیان در هر کجای دنیا که زندگی کنند در مراسم ازدواج خود این سفره عقد زیبا و منحصر به فرد را می‌چینند. در ایران پشت هر آیین و سنتی یک داستان زیبا قرار دارد و برای سفره عقد هم یک باور زیبا وجود دارد و این باور این است که چیدن سفره عقد باعث خوشبختی و ازدواج موفق زوج‌ها می‌شود و هر وسیله‌ای که برای تزئین سفره عقد استفاده می‌شوند هر کدام نماد آرزویی زیبا و پیام‌آور شادی برای آن‌ها است.

امروزه بسیاری از زوج‌های جوان معنای وسایل حاضر بر روی این سفره را نمی‌دانند و تنها به خاطر رسمی به جا مانده از گذشته از آن در مراسم عقد خود استفاده می‌کنند. بر همین اساس است که این روزها طراحان یا شرکت خدمات برگزاری مراسم عقد و عروسی بسیاری در این زمینه فعالیت می‌کنند. حتی برخی از سالن‌های عقد و دفترخانه‌ها نیز با فراهم آوردن سفره‌های عقد زیبا در همان محل عقد شرایط را برای زوج‌ها آسان‌تر کرده‌اند. این افراد مجموعه‌های بسیار زیبایی را گرد هم آورده‌اند و از چیدمان‌های چشم نوازی برای سفره عقد استفاده می‌کنند، با مراجعه به این سالن‌های عقد و یا شرکت‌های فعال در زمینه برگزاری مراسم عقد و عروسی یا حتی آن‌ها که تنها به کرایه سفره عقد می‌پردازند می‌توانید عکس‌های زیباترین سفره‌های عقد امروزی را مشاهده کرده و بهترین انتخاب را داشته باشید.

 با این حال بسیاری از افراد ترجیح می‌دهد دقت بیشتری در چیدن سفره عقد خود داشته باشند و یا حداقل از معنا و مفهوم اجزای این سفره بیشتر اطلاع داشته باشند. به همین دلیل قصد داریم اجزای اصلی این سفره را به شما معرفی کنیم و نکاتی را برای آموزش تزئین سفره عقد به شما ارائه دهیم، امید است با مطالعه آن در زمان چیدن سفره عقد یا انتخاب نوع چیدمان سفره عقد به شما کمک کند.

اجزای اصلی سفره عقد

همیشه لازم نیست از لوازم تجملاتی و زرق و برق دار برای تزئین سفره عقد استفاده کرد، سادگی و استفاده از ظروف مناسب، گل‌های زیبا همراه با خلاقیت و هنر می‌تواند شکوهی منحصر به فرد به سفره عقد شما بدهد. این سادگی می‌تواند آرامش بیشتری به شما داده و از استرس وحشتناک روز عقد بکاهد. در زمان انتخاب سفره عقد این سوال را از خودتان بپرسید که این انتخاب را برای خودتان و طبق نظر خودتان انجام می‌دهید یا برای جلب نظر افراد دیگر است. در نهایت انتخاب بهتری خواهید داشت.

آینه

نشانه آینده‌ای روشن و درخشان برای زوج، صداقت، پاکی و حقیقت است. در گذشته زوج‌ها در زمان جاری شدن عقد از درون آینه به یکدیگر نگاه می‌کردند و داماد برای اولین بار صورت عروس را در آینه می‌دیده است. بسیاری از طراحان برای تزئین سفره عقد آینه را در بالای سفره قرار می‌دهند، این کار نه تنها نشانه اهمیت این مولفه در سفره است، بلکه این باور وجود دارد که باعث صادق و وفادار ماندن زوج‌ها نسبت به یکدیگر می‌شود. با استفاده از قاب‌های زیبا می‌توانید زیبایی آینه بر روی سفره عقد را چندین برابر کنید.

Mirror

کتاب مقدس

قرار دادن قرآن یا سایر کتاب‌های مقدس در سفره عقد نمادی از برکت خداوند برای عروس و داماد است. در زمان جاری شدن عقد معمولاً در روبروی عروس و داماد قرار می‌دهند، اما در ابتدا به امید افزایش برکات الهی در زندگی در جلوی آینده قرار می‌دهند. معمولاً اولین گزینه‌ای است که برای سفره عقد خریداری می‌شود.

شعمدان

این مولفه که به صورت جفت استفاده می‌شود در دو طرف آینه قرار می‌گیرد و نشانه انرژی، نیرو و پیوند دائمی عروس و داماد است.

نخ و سوزن

نشانه به هم پیوستن دو نفر و دو خانواده به یکدیگر تا ابد است. در گذشته از یک سوزن به همراه هفت رنگ مختلف نخ استفاده می‌شده است. این کار را برای خوش شانسی و به دلیل مقدس بودن عدد هفت برای آن‌ها انجام می‌‌دادند.

Needle and Threads

نبات

معمولاً نبات را در طرح‌ها و مدل‌های مختلف در سفره عقد و به امید شیرین شدن پیوند عروس و داماد می‌چینند.

سکه

استفاده از سکه برای تزئین سفره عقد نمادی از افزایش ثروت، کامیابی و روزی برای زوج‌ها است. در دوران قدیم سکه‌های طلای موجود بر روی سفره عقد را درون یک کیف پارچه‌ای قرار می‌دادند و سر آن را با نخ و سوزن می‌دوختند و عروس و داماد آن را با خود به خانه می‌بردند و هرگز آن را باز نمی‌کردند. با این عمل آرزو می‌کردند زوج جوان همیشه بیش از نیازشان پول داشته باشند، این سکه هرگز نباید خرج می‌شدند و باید در خانه به عنوان نمادی از موفقیت و فراوانی نعمت باقی بمانند. امروزه از سکه‌های طلایی رنگ تنها برای تزئین سفره استفاده می‌شود.

تخم مرغ

تخم مرغ در نزد ایرانیان نشانه باروری و تداوم نسل بوده است. به همین دلیل همیشه برای داشتن فرزندانی شاد، سالم و ادامه نسل از تخم مرغ بر روی سفره عقد استفاده می‌شود. البته هر نوع تخم مرغی بر روی سفره قرار داده نمی‌شود، تخم مرغ‌های تزئین شده در داخل ظروفی بسیار زیبا قرار می‌گیرند. در تزئین سفره‌ عقدهای امروزی از تخم مرغ حقیقی استفاده نمی‌شود و تنها از تخم مرغ‌های تزئینی با طراحی و مدل‌های خاص استفاده می‌شود.

بادام، گندم، گردو، فندق

این مغزها نیز نشانه نعمت الهی و باروری هستند و برای افزایش برکت در خانه عروس و داماد بر روی سفره عقد قرار داده می‌شوند. این مغزها یکی از زیباترین اشکال روی سفره هستند و با چیدمان‌های مختلفی می‌توان آن‌ها را روی سفره قرار داد.

Almond, Walnut and Hazelnut

نان و پنیر و سبزی

همان طور که تا به حال متوجه شده‌اید، اغلب اجزای سفره عقد به خاطر افزایش برکت و روزی عروس و داماد بر روی سفره قرار داده می شوند. استفاده از نان و پنیر نیز نشانه کامیابی و زندگی طولانی همراه با افزایش روزی برای زوج جوان است. سبزی نیز برای شادابی و خوشی در کنار آن قرار می‌دهند. در قدیم با استفاده از دارچین یا زعفران روی نان‌ها عبارات شاد باش و خوشبخت باشید را می‌نوشتند. امروزه تزئینات خاصی را برای نان و پنیر و سبزی سفره عقد استفاده می‌کنند که زیبایی خاصی به سفره می‌دهد، به تصویر زیر دقت کنید که چطور با استفاده از خلاقیت توانسته این تزئین را انجام دهد.

Bread and Cheese

گل‌آرایی

سفره عقد بدون گل هیچ جذابیتی ندارد. تقریباً در تمامی طراحی‌های سفره عقد از گل‌های طبیعی استفاده می‌شود و زیبایی سفره را چند برابر می‌کند. گل نشانه شادابی و طراوت است و به عنوان نمادی از طبیعت استفاده می‌شود. از گل‌های مختلف برای تزئین سفره عقد استفاده می‌کنند تا در تزئینات تعادل بیشتری ایجاد کنند.

Designing with Flower

شیرینی

شیرینی برای شیرین کام شدن مهمانان برای تزئین سفره عقد استفاده می‌شود و نمادی از زندگی شیرین برای عروس و داماد جدید است. شیرینی ایرانی از گذشته مشهور بوده و از تنوع بسیاری برخوردار است.

میوه

در ابتدا از انار و سیب به نشانه سلامتی و آینده‌ای خوشبخت استفاده می‌شد، اکنون نیز از انواع میوه‌های رنگارنگ بر سفره عقد استفاده می‌شود و هارمونی منحصر به فردی را بر روی سفره ایجاد می‌کنند.

عسل و جام عسل

یکی از زیباترین آیین سفره عقد در گذشته، قرار دادن عسل در دهان همدیگر توسط عروس و داماد بوده است. این کار برای شیرین شدن زندگی زوج تازه انجام می‌شود. تزئین جام عسل و یا استفاده از ظروف و جام‌های زیبا برای عسل صحنه‌های زیبایی را در زمان فیلم‌برداری و عکاسی به وجود می‌آورد. در سالن‌های عقد لاکپری و لوکس معمولاً از جام‌های فوق‌العاده شیکی استفاده می‌شود و شما می‌توانید عکس‌های زیباترین سفره عقد را در آلبوم آن‌ها مشاهده نمایید.

اسپند

به باور ایرانیان دود کردن اسپند در ابتدای مراسم مربوط به عقد یا عروسی باعث محافظت از عروس و داماد در برابر چشم بد و حسادت‌ها و بد نیتی‌ها است. هرچند که برای تزئین سفره عقد نیز استفاده می‌شود. در گذشته هفت نوع گیاه را با هم ترکیب می‌کردند و تا انرژی‌های منفی را از اطراف عروس و داماد دفع کنند. آموزش تزئین سفره عقد تنها مربوط به چیدمان اجزای این سفره نیست، بلکه با یاد گرفتن معانی هر کدام از این اجزا و اینکه با چه باوری استفاده شده‌اند می‌توانید با احساس بهتری زندگی جدید را آغاز کرده و آینده بهتری را برای خود رقم زنید.

ترمه

ترمه در قدیم به عنوان نمادی از خانواده و سنت برای سفره عقد استفاده می‌شده است. امروزه برخی از خانواده‌ها جانمازی از جنس ترمه تهیه می‌کنند و با استفاده از سوزن ‌دوزی‌های زیبا آن را مخصوص عروس آماده می‌کنند. جانماز از جنس ترمه به نشانه اهمیت خداوند در پیوند بین آن‌ها بر روی سفره عقد قرار می‌گیرد.

کله قند و تور قند

تزئین کله قند با استفاده از تور، ساتن، گل طبیعی، گل مصنوعی، مروارید و ده‌ها ابزار دیگر تزئینی از گذشته‌های دور تا به همین امروز همواره برای مراسم عقد انجام می‌شده است. در طول مراسم با ساییدن دو کله قند تزئین شده به یکدیگر از بالای تور قند آرزوی سراریز شدن شادی و شیرینی و برکت بر زندگی عروس و داماد می‌کنند. در گذشته توسط مهمانانی که ازدواج خوبی داشتند این کار انجام می‌شد تا انرژی مثبت خود را برای زوج جوان منتقل کنند. تور قند که معمولاً یک حریر یا پارچه تزئین شده و بسیار شیک به رنگ سفید است در طول جاری شدن خطبه عقد بالای سر عروس و داماد نگه می‌دارند و مهمانان کله قندهای تزئینی را روی سر آن‌ها می‌سابند. استفاده از گل‌های طبیعی در تزئین کله قند باعث زیباتر و طبیعی‌تر به نظر رسیدن دکوراسیون می‌شود.

مهمترین مسئله در آموزش تزئین سفره عقد، آگاهی از علایق خود و برداشت شما از زیبایی است. افراد معمولاً نظرات متفاوتی نسبت به زیبایی دارند، اما وقتی حالت مقایسه یک مدل با مدل دیگر پیش آید ممکن است نظرات بسیاری از افراد مشابه هم باشد. برای انتخاب بهتر ابتدا از ترجیحات خود آگاه شوید و سپس با مشاهده عکس زیباترین سفره‌های عقد و مقایسه آن‌ها با یکدیگر بهترین انتخاب را مشابه با سلیقه خودتان انجام دهید.

یکی از مسائل مهم در تزئین سفره عقد حفظ تعادل در کل طراحی است. اینکه تمامی اجزا از چیدمان متناسبی برخوردار باشند و یک بخش پر رنگ‌تر از دیگری نباشد. چرا که در سفره عقد همه اجزا در کنار یکدیگر دیده می‌شوند و زیبایی کلی طراحی اهمیت بیشتری دارد. قدرت تخیل و خلاقیت را در تزئین سفره عقد فراموش نکنید، با استفاده از خلاقیت تصاویری خلق می‌شوند که در هیج کجای دنیا مشابه آن را نخواهید دید.

در نهایت فراموش نکنید آنچه باعث پا برجا ماندن این سنت‌های زیبا تا به امروز بوده، همان باورهای زیبای پشت این مراسم است. در طول سال‌ها این سنت باستانی هرچند که با تغییراتی اساسی در طراحی و چیدمان مواجه شده است، همچنان به قوت خود باقی است و بخش مهمی از مراسم عقد به شمار می‌رود. اجزای این سفره هر کدام به تنهایی نمادی از عناصر مهم زندگی هستند و وجود آن‌ها بر روی سفره عقد، حتی اگر نمادین هم باشد، نشانه حفظ فرهنگ تمدن ایران باستان است. ارتباطی بین اجزای سفره عقد وجود دارد که از دوران باستان تا به امروز به طور کامل حفظ شده است. چیدن سفره‌های سنتی و مجلل در خانه‌های امروزی ممکن است برای همه خانواده‌ها میسر نباشد، به همین دلیل بسیاری از سالن‌های عقد به ویژه در سال‌های اخیر کلیه خدمات و تدارکات برگزاری یک مراسم عقد شیک و زیبا را برای زوج‌ها فراهم آورده‌اند. با مشاهده آلبوم عکس زیباترین سفره عقد این سالن‌ها یا شرکت‌های ارائه دهنده خدمات عقد و عروسی می‌توانید بهترین، خاص‌ترین و زیباترین سفره عقد را برای مراسم خود انتخاب نمایید.

لازم به ذکر است سفره ی عقد سالن عقد تخت جمشید از بهترین سفره عقدهای تهران به شمار می آید و تمامی قوانین و نکاتی که در بالا به آن پرداخته شد در تزئین سفره سالن عقد تخت جمشید رعایت شده است.

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *