لوازم مورد نیاز برای روز عقدتان و نحوه انتخاب آنها

وقتی برای روز عقد خود برنامه ریزی میکنید، برای اینکه نتیجه بهتر و مورد پسندتری بگیرید، باید به همه جزئیات توجه کنید. حتی بهترین برنامه ریزهای عروسی هم ممکن است تا لحظه آخر برخی موارد را فراموش کنند. پس تهیه فهرستی از لوازم مورد نیاز می تواند کمک زیادی به شما کند.

روز عقد یکی از پراضطراب ترین و هیجان انگیزترین روزهای زندگی برای عروس و داماد است. برگزاری یک مراسم عقد منحصر به فرد و فراموش نشدنی، خواسته همه عروس و دامادها است. اما برای رسیدن به این روز باید از قبل آماده باشید. تلاش خود را کرده تا همه چیز مطابق میلتان پیش رود.

اگرچه با توجه به مدرنیته شدن جوامع ایرانی بسیاری از رسم و رسومات سنتی رو به فراموشی است. تغییرات قابل توجهی در خواسته ها و مسیرهای زندگی افراد پیش آمده است. اما هنوز هم اکثر خانواده های ایرانی بسیاری از رسوم ازدواج را انجام می دهند و اهمیت زیادی برای این مراسم قائل هستند. در ادامه با ما باشید تا به شما نشان دهیم در روز عقد به چه لوازمی نیاز دارید و چگونه باید آنها را انتخاب کنید.

مراسم عقد 

قبل از هر کاری ابتدا باید مشخص کنید که چه نوع مراسمی میخواهید برگزار کنید. انجام مراسم عقد در یک دفتر ثبت برای شما کافی است یا میخواهید مراسم جداگانه ای را در روز عقد خود برگزار کنید. امروزه به دلیل تقاضای بالای زوجین برای دفاتر ثبت شیک و لوکس که دارای سفره عقد آماده هستند.

بسیاری از دفاتر ثبت اقدام به تهیه سفره عقدی شیک و زیبا کرده اند. همچنین اکثر سالن های عقد خدمات ثبت رسمی ازدواج را هم انجام میدهند. شما می توانید با خیال راحت مراسم بسیار شیک و به یادماندنی را در این سالنها برگزار کنید. به جای حضور در یک دفتر ثبت ساده، می توانید مراسم عقد شیک و لوکسی را همراه با اعضای خانواده و آشنایان خود در یک سالن عقد جشن بگیرید.

شاید هم علاقه مند به برگزاری مراسم عقد در منزل خود باشید. کاری که درگذشته خانواده های ایرانی انجام می دادند و آن را به اصطلاح خوش یمن می دانستند. در هر حال جشن عقد خود را هر جایی که برگزار کنید، در خانه، یا سالن عقد یا باغ باید لوازم مورد نیاز روز عقد خود را از قبل تهیه کنید. با تهیه فهرستی مناسب از ملزومات روز عقد، بهتر می توانید برنامه ریزی کنید.

لوازم مورد نیاز برای روز عقد 

خرید لوازم مورد نیاز برای روز عقد برای هر زوجی لذت بخش است و خاطرات خوبی را برای آنها به یادگار می گذارد. مهمترین مسئله همفکری هر دو طرف در این دوران است. این همفکری به کاهش استرس و کشمکش کمک میکند و انرژی های منفی را دور خواهد کرد. با آرامش و قبل از اینکه با مشکل کمبود زمان روبرو شوید، لوازم مورد نیاز برای روز عقد را تهیه کنید.

سفره عقد 

امروزه شرکتها و طراحان بسیاری به عروس و دامادها کمک میکنند تا انتخاب مناسب تری برای سفره عقد داشته باشند. در گذشته افراد خودشان اقلام سفره عقد را خریداری و تزئین می کردند. اما امروزه سفره عقد آماده حتی در دفاتر ثبت ازدواج هم وجود دارد. کافی است فقط به آلبوم تصاویر سفره عقد سالنها نگاه کنید و از بین هزاران مدل متنوع گزینه مناسب خود را انتخاب کنید. طراحان به زیبایی سفره عقد را برای شما می چینند و آن را تزئین می کنند.

هزینه سفره عقد بستگی به نوع و جنس ظروف مورد استفاده، گل آرایی، شمع آرایی، سنتی یا مدرن بودن چیدمان و بسیار موارد دیگر بستگی دارد. با هر بودجه ای میتوانید سفره عقد مورد نظر خود را در بین هزاران تصویر زیبا پیدا کنید.

سفره عقدی زیبا

حلقه ازدواج

یکی از ملزومات روز عقد، حلقه ازدواج است. فرقی ندارد که شما جشن بگیرید یا نه، این حلقه را باید خریداری کنید. پس بهتر است در انتخاب خود دقت داشته باشید. در این صورت مجبور به تعویض نخواهید شد.

قیمت حلقه به سلیقه و بودجه طرفین بستگی دارد. به علاوه شما ابتدا باید بودجه مورد نظر خود برای حلقه ازدواج را تعیین کنید. برخی اعتقاد دارند حلقه ازدواج باید سنگین تر و تجملاتی تر از سایر جواهرات عروس باشد. در حالی که سایرین معتقدند حلقه باید ساده باشد. حلقه از جواهراتی است که همیشه استفاده می شود و استفاده از یک حلقه ساده بسیار راحت تر از یک حلقه پر از نگین و جواهر است.

اینکه چه نوع حلقه ای را انتخاب می کنید، حلقه ست عروس و داماد یا دارای طرحی متفاوت کاملاً به سلیقه خود شما بستگی دارد. اما نکته مهم این است که وقتی این خرید را انجام دهید که فرصت کافی در اختیار دارید. هرگز با عجله و شتاب زده حلقه ازدواج نخرید، به احتمال زیاد پشیمان میشوید.

 کفش عروس و داماد 

کفش یکی از مهمترین پوشاک عروس و داماد است. ساعت ها این کفش را به پا دارید، به همین دلیل راحتی مهمترین عامل در زمان خرید کفش است. کفش نامناسب باعث ناراحتی شما در یکی از به یاد ماندنی ترین روزهای زندگی شما میشود. به پاهای شما آسیب میزند و دیگر نمی توانید از جشن خود لذت ببرید.

عروس خانمها باید در زمان خرید ابتدا به راحتی و کیفیت خود کفش توجه کنند تا زیبایی و پاشنه بلند آن را در نظر بگیرند. اگر شما عادت به پوشیدن کفشهای پاشنه بیش از 5 سانت ندارید، چگونه می خواهید ساعتها با پاشنه های 7 سانت راه بروید. ممکن است نتوانید به درستی حرکت کنید و از آنجا که همه مهمانها به شما چشم دوخته اند، این مسئله حالت نامناسب و نامتعادلی را ایجاد میکند.

از طرف دیگر بسیاری از افراد فکر میکنند برای کفشی که فقط یکبار می پوشند نباید هزینه بالایی بپردازند. کفش های بی کیفیت و ارزان قیمتی را انتخاب می کنند. سعی کنید در زمان خرید منطقی فکر کنید و کفش مناسب را انتخاب نمایید. شاید فقط یکبار آن را بپوشید، اما آن را در یکی از مهمترین روزهای زندگی می پوشید.

راحتی و کیفیت درباره کفش داماد هم از اهمیت بالایی برخوردار است. البته رنگ و مدل کفش داماد هم نباید فراموش کنید. چرا که کفش داماد بیشتر از کفش عروس در معرض دید است و اهمیت آن بالاتر است.

بهترین جنس کفش مردانه، کفشهای چرم هستند که همیشه شیک و زیبا به نظر میرسند. رنگ کفش و براق یا مات بودن کفش بستگی به رنگ، مدل و طرح کت و شلوار داماد دارد. شاید مجبور باشید هزینه بالاتری بپردازید، اما میتوانید بارها از این کفش استفاده کنید.

کیف عروس 

یکی دیگر از لوازم مورد نیاز برای روز عقد، کیف عروس است. کیف های عروس بیشتر حالت تزئینی دارد و جایی برای لوازم دیگر ندارد. برای انتخاب کیف بهتر است جزئیات لباس خود را در نظر بگیرید. کیف را میتوانید با توجه به جنس یا رنگ لباس خود انتخاب کنید.

البته بیشتر کیف و کفش عروس به صورت ست خریداری می شود، اما اگر لباس شما بلند است و کفشهایتان دیده نمیشود، میتوانید کیف را به صورت جداگانه و با توجه به لباستان انتخاب کنید. یا اینکه آن را با رنگ پیراهن و کراوات داماد ست نمایید. مسئله ای که در انتخاب کیف مهم است، ظاهر آن و هماهنگی با لباس عروس یا داماد است.

دسته گل عروس 

دسته گل عروس یکی از لوازم مورد نیاز برای روز عقد است. نوع گل، تنوع، تزئین، رنگ همگی از عوامل مهم در انتخاب دسته گل عروس است. از نظر روانی، گل تازه میتواند استرس روز عقد را کاهش دهد و زیبایی عروس را چندین برابر جلوه دهد. به همین علت باید در انتخاب آن جزئیات بسیاری را در نظر بگیرید.

البته توجه به جزئیات تنها مختص دسته گل عروس نیست، انتخاب گل برای میزهای پذیرایی و سفره عقد هم از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از عوامل مهم در انتخاب دسته گل عروس یا گل آرایی میزها، فصل برگزاری جشن است.

اینکه در کدام فصل از سال مراسم خود را برگزار میکنید، تأثیر زیادی در انتخاب نوع گلها دارد. برخی از گلها در همه فصول سال هستند، اما برخی فقط در فصلهای خاصی پیدا میشوند.

در فصل بهار تنوع گلها بیشتر است و متعاقباً تنوع گزینه های شما هم بیشتر خواهد بود. گلهای کوکب تنوع زیادی دارند و در همه گل فروشی ها یافت می شوند. این گل از قیمت مناسب تری نسبت به گل های دیگر برخوردار است. گلهای ارکیده با اینکه قیمت بالاتری دارند، اما ظاهری لوکس و زیبا دارند. این گل ظاهری منحصر به فرد به دسته گل شما میدهد.

در فصل تابستان گل صد تومانی یا نرگس درختی جذابیت و زیبایی خاصی دارند. شاید هزینه آن کمی بالاتر از گلهای دیگر باشد، اما زیبایی جادویی آنها توجه هر کسی را جلب میکند.

اما در فصل پاییز بهتر است در در انتخاب دسته گل عروس از رنگهای پاییزی همچون کهربایی، نارنجی و قرمز استفاده کنید. در فصل زمستان نیز گل شیپوری یا یاسمن در عین سادگی می توانند بهترین انتخاب باشند.

لباس روز عقد 

اصلی ترین لوازم مورد نیاز برای روز عقد، لباس عروس و داماد است. انتخاب لباس روز عقد بستگی به نوع مراسم دارد. اینکه مراسم شما رسمی است یا در باغ یا سالن برگزار میشود، همگی در انتخاب لباس تأثیرگذار هستند.

لباس عروس

اگر عقد شما به صورت رسمی در دفتر ثبت انجام می شود، لباسهای رسمی مثل مانتوهای عقد که ظاهر شیک و ساده دارند، انتخابی معمول و بدون ریسک است. قیمت این مانتوها بر اساس نوع پارچه و سنگ دوزی و گل دوزی انجام گرفته روی آن تعیین میشوند. برای انتخاب مانتو عقد بهتر است ریسک نکنید و گزینه های ساده تر را در نظر بگیرید.

برخی البته ترجیح میدهند به جای مانتو، از پیراهن های بلند رسمی استفاده کنند. در انتخاب نوع پارچه این لباسها باید فصل سال را در نظر بگیرید. گرما یا سرمای هوا میتواند روی ظاهر شما تأثیر گذارد. این مدل پیراهن را میتوانید با کراوات یا کت و شلوار داماد ست کنید. به خصوص اگر پیراهن شما رنگی غیر از شیری یا سفید دارد.

اما اگر مراسم شما در سالن عقد، تالار، خانه یا باغ برگزار میشود، میتوانید از پیراهن های مجلسی استفاده کنید. در ابتدا باید تعیین شود که مراسم عروسی هم برگزار میکنید یا خیر. این که می خواهید در روز عقد لباس سفید عروسی به تن کنید یا می خواهید متفاوت از روز عروسی خود باشید.

اگر جشن عقد تنها مراسمی است که برگزار میکنید پس بهتر است به سراغ انتخاب لباس عروس بروید. با توجه به ظاهر و سلیقه و بودجه خود بهترین لباس عروس را انتخاب کنید. اما اگر به غیر از جشن عقد، مراسم عروسی هم دارید، توصیه ما به شما این است که لباسی متفاوت از روز عروسی بپوشید.

لباس داماد 

برای انتخاب لباس داماد شاید کار ساده تری داشته باشید، اما در انتخاب کت و شلوار داماد هم باید نکاتی را در نظر بگیرید. ابتدا بودجه خود را مشخص کنید. امروزه همه برندها در اینترنت حضور فعالی دارند و میتوانید قیمت کت و شلوارهای برند ایرانی یا خارجی را از طریق سایت های اینترنتی پیدا کنید. اما اگر قیمت کت و شلوارهای برند برای شما بالا است، بهتر است از فروشگاه های غیر برند خرید کنید که قیمت پایین تری دارند.

برای خرید کت و شلوار داماد هم باید فصل برگزاری مراسم را در نظر بگیرید. درفصل سرما پارچه های ضخیم تر و در فصل گرما پارچه های سبک تر برای کت و شلوار داماد مناسب هستند.

کت و شلوارهای رنگی مناسب جشن عقد یا نامزدی هستند. امروزه زوج های جوان در مراسم عقد یا نامزدی خود رنگ کت و شلوار داماد را با رنگ پیراهن یا اکسسوری های عروس ست میکنند.

اما اگر شما فقط یک مراسم میگیرید و روز عقد و عروسی شما یکی است، بهتر است از کت و شلوارهای رسمی تر با رنگ مشکی و یا سرمه ای و مدل رسمی یا تاکسیدو استفاده کنید.

مسئله مهم در انتخاب کت و شلوار داماد پرو کردن لباس است. با پرو کردن لباس متوجه میشوید که اندازه، رنگ یا مدل کت و شلوار برای شما مناسب است یا خیر. به علاوه فراموش نکنید که کفش خود را قبل از کت و شلوار تهیه کنید. این مسئله در تعیین قد شلوار اهمیت زیادی دارد.

نکته آخر اینکه برنامه ریزی را هرگز فراموش نکنید، تا مراسم عقد شما بهترین و منحصر به فردترین مراسم باشد. انتخابهای خود را با مشورت یکدیگر، بر اساس عقل و منطق و مطابق با سلیقه خود انجام دهید. هرگز پشیمان نخواهید شد و با احساس آرامش و لذت زندگی جدید خود را شروع کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *